Naarmate marketingorganisaties meer technologisch gedreven worden, vormen geautomatiseerde systemen voor het beheer van marketingcampagnes een essentieel onderdeel van de technische infrastructuur. Om impactvolle merkinteracties te creëren in een sterk gefragmenteerd medialandschap, moeten marketeers vertrouwen op een uitgebreid netwerk van partners en technologieplatforms. Automatiseringsplatforms zijn niet alleen de centrale opslagplaats van alle verschillende content en contactprofielen, ze verbinden nu ook mensen en processen met elkaar.
Het is ingewikkeld om de volledige waarde, ROI, van een managementsysteem voor marketingcampagnes en het financiële rendement dat het oplevert te berekenen. Gebruiksvoorbeelden en bronnen van waarde variëren van bedrijf tot bedrijf. En sommige financiële voordelen zijn subjectief en moeilijk te berekenen.
Met dat in gedachten is de financiële reden voor digitale campagnes goed ingeburgerd. De meeste bedrijven zijn van mening dat digitale campagnes waarde opleveren op drie hoofdgebieden:
Dit genereert per definitie meer inkomsten via bestaande klanten. Bovendien zal de bestaande klant je meer waarderen en vertrouwen en daarom meer producten van je kopen.
Hier vind je een tool om de ROI te berekenen via het internet, helemaal gratis.
Bart van Dijk