Hoe de ROI van automatisering van marketingcampagnes te meten

Naarmate marketingorganisaties meer technologisch gedreven worden, vormen geautomatiseerde systemen voor het beheer van marketingcampagnes een essentieel onderdeel van de technische infrastructuur. Om impactvolle merkinteracties te creëren in een sterk gefragmenteerd medialandschap, moeten marketeers vertrouwen op een uitgebreid netwerk van partners en technologieplatforms. Automatiseringsplatforms zijn niet alleen de centrale opslagplaats van alle verschillende content en contactprofielen, ze verbinden nu ook mensen en processen met elkaar.

Het is ingewikkeld om de volledige waarde, ROI, van een managementsysteem voor marketingcampagnes en het financiële rendement dat het oplevert te berekenen. Gebruiksvoorbeelden en bronnen van waarde variëren van bedrijf tot bedrijf. En sommige financiële voordelen zijn subjectief en moeilijk te berekenen.

Met dat in gedachten is de financiële reden voor digitale campagnes goed ingeburgerd. De meeste bedrijven zijn van mening dat digitale campagnes waarde opleveren op drie hoofdgebieden:

  • Geld besparen
    Een van de gemakkelijkste bronnen van waarde om te kwantificeren zijn kostenbesparingen. Digital Campaigns maakt marketingactiviteiten efficiënter door de distributie van marketingcampagnes te vergemakkelijken. Teams besteden minder tijd aan handmatige activiteiten en het opnieuw maken van dingen die ze niet kunnen vinden.
  • Merkwaarde versterken
    Digitale campagnes verbeteren merken simpelweg: ze verhogen de kwaliteit van creatief werk, maken het makkelijker om de juiste content te creëren en te vinden om impactvolle merkervaringen te creëren.
  • Verbeter de conversie door servicemaximalisatie
    Als je zakelijke beslissingen wilt nemen waar zowel je organisatie als je doelklanten baat bij hebben, moet je gedetailleerder zijn met je analyse en specifieke zwakke punten, gedragingen en interesses van je doelpubliek identificeren. Met deze informatie kun je nauwkeurigere klantenposters en doelgroepsegmenten maken.

Dit genereert per definitie meer inkomsten via bestaande klanten. Bovendien zal de bestaande klant je meer waarderen en vertrouwen en daarom meer producten van je kopen.

Hier vind je een tool om de ROI te berekenen via het internet, helemaal gratis.

Gerelateerd