E-mailmarketing op basis van webanalyse

Verhoog je conversie door emailmarketing op basis van gebruikersgedrag op de website. Tegenwoordig zijn er veel analysetools op de markt om het surfgedrag van de gebruiker te meten. Maar wat kan je meer met deze informatie? Hieronder vind je 5 tactieken om de conversie te verhogen door e-mailmarketing op basis van webanalyse.

Wie heeft zijn transactie niet afgemaakt?

Als een bezoeker een product toevoegt aan zijn winkelwagen, heeft deze klant een bepaalde behoefte. Als hij vervolgens weggaat, kan je deze klant via emailmarketing benaderen. Na een bepaalde periode kan deze klant gemaild worden met verschillende boodschappen als:

  • De winkelwagen wordt automatisch verwijder, ga snel alsnog je winkelwagen bekijken.
  • Of meld dat er geen garantie is dat de gewenste artikelen nog aanwezig zijn na bepaalde tijd.
  • Als laatste kan je eventueel een incentive toevoegenNiet alleen de winkelwagen is hier een voorbeeld van, deze taktiek geld ook voor invoerschermen, voorinschrijvingen etc…

Welke paginas bezoekt de klant?

Een bezoeker van de website  kijkt op verschillende productpaginas, zoekt zaken op die hem interesseren. De gebruiker heeft de mogelijkheid om makkelijk producten te vergelijken. Al deze informatie kan worden gebruikt voor het versturen van emailings. Bijvoorbeeld 3 dagen na het kijken van een productpagina kan een email worden verstuurd.Om het Big Brother gevoel te verbergen, focus je met name op de productcategorie. Stuur een mailing over een productcategorie en plaats het specifieke product op een opzichtige plek.

Wanneer komen de gebruikers?

Hoe vaak komt een klant op de website. Een klant die elke dag op de website komt, weet precies wat de voordelen zijn. Deze gebruiker is vrij kritisch. Je kan deze gebruiker benaderen met specifieke producten die niet zomaar op de website staan. Dit geeft een gevoel voor loyaliteit. Gebruiker die niet vaak op de site komen, zijn waarschijnlijk gecharmeerd van de benadering en zijn relatief makkelijk over te halen om aankopen te doen.

Waar komen de klanten vandaan?

Komt de klant van een concurrerende website vlak voordat hij op de website kwam? Komt de klant via een zoekmachine? Komt hij van partnerdomeinen?

Weet wie je concurrentie is. Als de gebruiker van een concurrende website komt geef hem dan een email met daarn de sterke puinten van je bedrijf, producten of dinesten. Help de gebruiker met het bepalen van zijn keuze.Ken je eigen marketing, zorg dat een artikel in de nieuwsbrief minimaal ook op de website staat.

Waarom doen ze dat, wat ze doen?

Koppel het surfgedrag van de gebruiker aan demografische gegevens. Wat voor soort klaat is deze klant uit postcodegebied 1111AA? Wat is de gemiddelde leeftijd van de gebruiker die je productkoopt. Op basis van, door gebruikers ingevoerde NAW gegegevens, kunnen zeer goede analyses gedaan worden.

Gebruik Webanalyse tools voor je emailmarketing. De meeste nieuwsbrieven worden, jammer genoeg, niet geopend. Door middel van siteanalyse en surfgedrag van de niet lezende gebruiker, kan men informatie vergaren over zijn wensen en behoeften. Deze manier van analyse is ideaal voor klant retentie en kan zeer effectief zijn.

Gerelateerd