M E D I A S C O P E

bezig met laden

De beste tips voor e-mail marketing.

Hoe wordt e-mail gelezen?

De leesvolgorde van een e-mail inbox

  1. Eerst scannen van de inbox: is het veel dan wordt er veel weggegooid. Rond 12.00 zijn de meeste emailboxen het meest leeg
  2. Afzender : ken ik die ? Zo ja, dan besluit ik te lezen, zo niet dan moet je het hebben van de volgende stap
  3. Het onderwerp: bevat die één van de basismotivactoren ? Wat is het voordeel ?
  4. Preview pane ( het schermpje wat je onder de streep ziet) moet de bewijsvoering van het voordeel bevatten !
  5. Elk fixatie punt moet klikbaar zijn. Dus ook het logo…

Hoe ziet een goede nieuwsbrief eruit?

Drie typen commerciële mededelingen

  1. Persoonlijke email
  2. Actie email (één onderwerp !!)
  3. Nieuwsbrief (overzicht)

Benoem in je nieuwsbrief de vier basismotivatoren.

  1. Hebzucht (geld verdienen, gratis enz)
  2. Angst (ook de wil om erbij te horen, als iedereen xyz koopt en klant heeft het niet, mist ie dan iets)
  3. Status (alles wat het zelfbeeld kan verbeteren: je bent een succesvolle ondernemer als je een Blackberry hebt bijv.)
  4. Ontplooiing (wij bieden iets wat een ondernemer of bedrijf verder kan helpen, zoals een branche rapport, een expertise enz)

Welke vormen vallen eerder op, wat werkt beter

  1. Het grootste beeld wint het van kleinere
  2. Een warme kleur wint het van koude
  3. Mensen winnen het van de rest
  4. Kinderen winnen het van volwassenen
  5. Een portret wint het van een compleet figuur (met name dankzij ogen!)
  6. Bloot wint het van aangekleed
  7. Bewegende beelden winnen het van statisch (email)

 Opstellen van de nieuwsbrief

Bedenk dat je 2 seconden hebt waarin je lezer bepaalt wat hij gaat doen;

  1. Waarvan 1 seconde voor het logo, de geadresseerde en de datum
  2. je hebt maximaal 10 fixatiepunten (waarvan bovengenoemde al minus 3 is)
  3. de andere seconde moet je halen uit:
  1. de subject en het hoofdthema
  2. 2/3 aandachtspunten (versterkers) : je lezer kan door middel van scannen bepalen waar het om gaat
  3. en… de PS

Check voor jezelf of de nieuwsbrief een logische dialoog bevat

  1. Is het relevant voor de doelgroep ? Hoe vaker je je eigen naam noemt, hoe minder interessant voor de lezer
  2. Je hebt versterkers en filters. Versterkers nodigen uit om verder te lezen. Filters zijn stoppers (oh dat is niet voor mij). Een smalle bladspiegel is een versterker, een brede een filter.

Elke info roept vraag op : bedenk welke !

Een nieuwsbrief bouw je op als een ofline verkoopgesprek:

  1. voordeel
  2. bewijsvoering
  3. aanbod
  4. zeggen wat de lezer moet doen

Emailings niet voor lange verhalen

  1. < 9 woorden
  2. geen kommas
  3. paar regels per alinea
  4. langere teksten-> printbaar maken (meer lezen? Klik hier..)

Offline versus online

Email in vergelijk tot papier

  1. Papier leest 50% sneller (!)
  2. Papier wordt beter begrepen
  3. Papier wordt beter onthouden

Gerelateerd